Hola! Aquí penjaré l'eina que vam recrear na Paola Guerrero, n'Andrea Marín i jo a partir de la graella d'avaluació que se'ns va proporcionar. A partir d'aquesta vam poder passar una avaluació a una pàgina web:
EINA D’AVALUACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS MULTIMÈDIA
Aquest formulari està destinat per a
dur a terme una avaluació “universalitzada” de materials hipermèdia, per la
qual cosa intenta ser el més general possible i, assolir al màxim les
especificitats del mateix i les seves potencialitats com a material per a ser
utilitzat en la docència. Aquesta avaluació té com a finalitat millorar els
materials multimèdia acadèmics emprat mitjançant el seu desenvolupament o adequació,
i servirà com a base per a la presa de decisions amb la finalitat d’optimitzar
i obtenir un producte de qualitat.
IDENTIFICACIÓ I CATALOGACIÓ
En aquest punt és on es procedirà a
identificar i catalogar el material, per encabir-lo en un determinat ús
educatiu (matèria i/o curs) i, poder fer una descripció del mateix per poder
procedir a realitzar una primera classificació.
Títol del material: Compartir és construir: una escola de totes i per a
totes.
Autor: Iolanda Roset i Cristina Sotoca.
Matèria i àmbit: Recursos per educació especial.
Idioma: Català.
Destinataris: Recursos per a mestres.
OBJECTIUS
Abans de procedir a l’anàlisi a fons
del material (incloent les dimensions que s’han d’incloure en qualsevol eina
d’avaluació), convé conèixer els objectius del material, entenent com a tals el
seu ús i les competències conceptuals, procedimentals i actitudinals que
intenta ajudar a assolir.
Per tant, els mateixos estaran
dividits en els objectius generals de resposta simple (Sí/No) i en la
delimitació dels objectius específics que promourà la utilització d’aquest
element d’aprenentatge.
Objectius generals
Marcar amb una X l’ús general del
material.
|
|
Si
|
No
|
|
Destinat a l’aprenentatge de nous conceptes
|
X
|
|
|
Destinat a reforçar conceptes
|
X
|
|
|
Destinat a millorar estratègies d’aprenentatge
|
X
|
|
|
Destinat a assolir noves destreses (procediments)
|
X
|
|
|
Destinat a motivar a l’alumne
|
|
X
|
|
Destinat a que l’alumne reforci la comunicació
|
|
X
|
|
Destinat a entretenir
|
|
X
|
|
Destinat a la millora de les habilitats digitals (TIC)
|
X
|
|
|
Sense ús general definit
|
X
|
|
Objectius específics
En aquest cas convé exposar tots els
objectius “específics” que promourà la utilització d’aquest material.
- Donar a conèixer recursos per ensenyar a
infants amb educació especial.
ANÀLISI DEL MATERIAL
Per a fer una correcta anàlisi del
material, ens veiem obligats a incloure totes es dimensions necessàries per a
que sigui així (tècnica-estètica, pedagògica-funcional i d’anàlisi de
continguts).
En les valoracions dels diferents
aspectes es seguirà la gradació de considerar el valor 1 com el menys
satisfactori i, el valor5 com el que més satisfà a l’usuari (es marcaran amb
una X).
Aspectes tècnics i de disseny.
a) Aparença
|
|
Valoració
|
||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
Els elements visibles són agradables i de qualitat.
|
|
|
|
|
X
|
|
El material és innovador i presenta un contrast entre els diferents
elements multimèdia.
|
|
|
|
X
|
|
|
Hi ha una bona relació entre text/multimèdia.
|
|
|
|
X
|
|
b) Elements multimèdia (so,
imatge i vídeo)
|
|
Valoració
|
||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
S’han incorporat elements multimèdia?
|
|
|
|
|
X
|
|
Són de qualitat aquests elements multimèdia?
|
|
|
|
X
|
|
c) Interactivitat
|
|
Valoració
|
||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
El material permet una mobilitat entre els diferents apartats de manera
fàcil i dóna facilitat per a la navegació.
|
|
|
|
|
X
|
|
Existeixen opcions per continuar i finalitzar.
|
X
|
|
|
|
|
|
Els enllaços es distingeixen de la resta en base al color o a alguna
altra característica.
|
|
|
|
|
X
|
|
Els enllaços estan actius i no són orfes.
|
|
|
|
|
X
|
Aspectes pedagògics i funcionals
En aquest cas parlarem dels aspectes
pedagògics i funcionals (sense incloure la interactivitat –inclosa en l’apartat
anterior tanmateix haver nombroses fitxes d’anàlisi que l’inclouen com a part
funcional) i, aplicarem el mateix sistema de valoració que en el cas anterior.
a) Aspectes funcionals
|
Valoració
|
|||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
El material fomenta la participació.
|
X
|
||||
|
Afavoreix el control de l’aprenentatge.
|
X
|
||||
|
Es
tracta d’un recurs adaptatiu.
|
X
|
||||
|
Es
tracta d’un recurs flexible.
|
X
|
||||
|
Es
tracta d’un recurs “usable”.
|
X
|
||||
|
Existeix possibilitat de feedbacks i
retroalimentació.
|
X
|
||||
|
Permet ser actualitzat de manera fàcil i
ràpida.
|
X
|
||||
|
Proposa exercicis d’avaluació.
|
X
|
||||
|
Incorpora material complementari.
|
X
|
||||
|
Delimita clarament els rols de treball.
|
X
|
||||
|
És un material obert.
|
X
|
b) Aspectes pedagògics i/o
socials
|
Valoració
|
|||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
Incita a l’autoaprenentatge segons les
capacitats de cada alumne.
|
X
|
||||
|
Estimula processos creatius.
|
X
|
||||
|
Possibilita que els alumnes prenguin la
iniciativa en les discussions.
|
X
|
||||
|
Utilitza terminologia adequada, lliure
de paraules malsonants i no sexista.
|
X
|
||||
|
Planteja tasques “obertes” i “guiades”.
|
X
|
||||
|
És original i planteja dubtes a
resoldre.
|
X
|
||||
|
Ajuda a l’aprenentatge per error.
|
X
|
||||
|
Existeix ajuda constant en el material
per fer un aprenentatge coherent.
|
X
|
c) Anàlisi de continguts
|
|
Valoració
|
||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
Les instruccions d’ús i els mecanismes d’ajuda són fàcils d’entendre
|
|
|
|
X
|
|
|
La informació és pertinent, rellevant i actualitzada
|
|
|
|
|
X
|
|
L’organització és adequada
|
|
|
|
|
X
|
|
Les activitats tenen relació directa amb els objectius i continguts
|
|
|
|
|
X
|
|
S’afavoreix la transferència de coneixements
|
|
|
|
|
X
|
RECOMANACIONS I/O SUGGERÈNCIES
Per fer front a l’exposició de les recomanacions i/o
suggerències que es tinguin sobre el material (en qualsevol dels aspectes
anteriors o en la millora de l’eina d’avaluació):
- Una suggerència
seria que posessin activitats per avaluar la feina realitzada.
NOM DE LA PERSONA AVALUADORA: Beatriz Domínguez Pons, Paola
Guerrero Fedelich i Andrea Marín Acaro.
DATA: 22/10/2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario