Bon dia!
Anava una setmana
enrere amb la feina, però avui esper posar-me al dia. Per al tema 4 se'ns va
demanar que féssim una reflexió sobre el nostre propi procés tecnològic a
partir del concepte de competència digital i de les fases d'integració de les
TIC segons el projecte ACOT.
A quina fase ens
trobem com a futures mestres??
La competència digital s’ha d’ensenyar a les escoles com una matèria més,
igual que la llengua i les matemàtiques. La competència digital està formada
per:
La
competència informacional, que és el conjunt de coneixements necessaris per
treballar amb la informació.
La
informàtica, emprar totes les tecnologies que ens envolten de manera correcta i
racional.
El tercer element seria la multialfabetització.
Component
genèric, tenim accés a molta informació, però no sabem ser crítics ni selectius
amb aquesta informació que ens arriba, es diu competència cognitiva genèrica.
La
ciutadania digital és la cinquena
competència i és la preparació per viure en un món on la realitat i el món
virtual es confonen, això es dóna molt en adolescents que utilitzen les xarxes
socials. Han de saber utilitzar les tecnologies de cara a un futur.
Ninguna d’aquestes competències s’adquireix a base de respostes actuals i
automàtiques, els infants han d’aprendre a trobar respostes a les qüestions que
se’ls plantejarà en el futur. La família també juga un paper molt important a l’hora
d’aprendre a utilitzar de manera responsable la informàtica. Escola i família
han d’anar de la mà. Els pares han de fer un esforç sobretot amb els infants
més petits per tal de donar una bona educació als seus fills.
La integració de les TIC és un procés molt lent, a Espanya comptem amb la tecnologia,
la disposició i la formació, però ens caracteritzem per voler les coses de
forma immediata i no disposem de temps suficient per aplicar-les.
Segons el projecte d’investigació ACOT, hi trobem 5 fases:
La primera fase, accés: es tracta d’aprendre l’ús bàsic de la
tecnologia. En el meu cas, considero que vaig aprendre tard a emprar les TIC,
encara avui en dia estic descobrint moltíssimes coses que no sabia fer i que és
gràcies a aquesta assignatura que he après a utilitzar nous programes, i a
utilitzar moltes eines que desconeixia de programes que són habituals.
La segona fase, adopció: es tracta d’emprar les noves tecnologies
per ensenyar. No significa canviar tota la metodologia de l’ensenyança, sinó
que s’ha d’incorporar tota aquesta manera de fer per beneficiar tant a l’infant
com al professor.
La tercera fase, adaptació: ensenyar als infants que poden emprar les
noves tecnologies per beneficiar els seus aprenentatges, substituir el mètode
més tradicional per aquest més innovador i que és totalment necessari avui en
dia. Jo com a alumne estic mesclant una mica el sistema tradicional amb les
noves tecnologies, com a mestre estic segura que utilitzaré molt més les TIC
que no ara.
La quarta fase, apropiació: treball més cooperatiu, interdisciplinari.
S’ha d’utilitzar la tecnologia quan sigui necessària.
La cinquena fase, invenció: es descobreixen nous usos per a la
tecnologia, els professors han d’emprar la tecnologia com mai abans s’havia
utilitzat.
Després d’haver llegit i entès totes aquestes fases, em puc situar com futura mestra dins la quarta fase, utilitzant
cada vegada més la tecnologia però sempre que sigui necessària, i s no deixant
de banda allò més tradicional.
Deix l'enllaç del vídeo de youtube que he hagut de veure perquè realment em sembla molt interessant la seva manera d'explicar la competència digital i perquè em sembla que tot el que diu sobre la família i l'escola per treballar conjuntament en l'educació dels infants és cosa que hem de reflexionar tots i totes.
Fins la pròxima!
No hay comentarios:
Publicar un comentario